Summerhill

Grup 1: Arantza Lorenzo, Marina Espinosa, Raquel Fernàndez, Olaya Campoy, Rosa Isabel Anadón, Natalia Zambrana


SUMMERHILL

Després de la lectura del llibre Summerhill i d’ haver intercanviat opinions i punts de vista entre tots els membres del grup, hem decidit centrar-nos en allò que hem considerat més important de la corrent antiautoritària i ho hem dividit en set punts, que són els següents:

LA DISTRIBUCIÓ DE L’ESPAI

Primerament ubicarem l’escola , Neill i la seva dona van fundar una primera escola a prop de la badia de Lyme (Dorset)  Anglaterra, corria l’any 1924 .Van rehabilitar un casal del segle XIX amb 15 habitacions, jardí i camp a la part del darrere. Començaren amb cinc nois .Tots els alumnes tenien problemes a les seves antigues escoles.
Quan van acabar el contracte d’arrendament es van traslladar a la ciutat de Leiston,a 160 kilòmetres de Londres, on van seguir educant els nens durant quaranta anys.
Els alumnes vivien allà com a interns. Els agrupaven en colles petites, els més petits son de 5 a 7 anys, els entremitjos de 8 a 10 i els grans de 11 a 15, això permet tenir un tracte més familiar.  Cada grup te una encarregada. Els més petits s’allotgen en l’edifici de pedra i els més grans amb cabanes.No tenien cap mena de supervisió per part dels adults.Cursaven nens anglesos i d’altres països.
El contacte amb la natura és molt important a Summerhill. L’exercici a l’aire lliure és habitual. El terreny era bastant gran per tenir hort i jardins.
Les classes començaven a dos quarts de deu, l’assistència no era obligatòria, però si faltaves molt eren els nens els que acordaven si la presència d’aquest alumne era perjudicial per la resta de companys o no i l’exclouen del grup de classe. Els petits dinaven a dos quarts d’una i els grans una hora desprès. A la tarda tenen lliure. Alguns dies els grans tenen xerrades de psicologia que dona Neill. Poden anar al cinema, fan obres de teatre i els dissabtes sempre es fa l’assemblea general, on es discuteixen tots els temes d’interès de l’escola. En acabar es fa un ball .
A les assemblees hi han càrrecs i son de lliure elecció per part dels alumnes. D’aquesta manera ells s’autogovernen.

COM ENTÉN NEILL L’EDUCACIÓ

Neill basa el seu projecte educatiu en aconseguir la felicitat dels nens per mitjà de la llibertat  i així preparar-los per a la vida. A més, Neill dóna importància a la coeducació en les seves aules, ja que en Summerhill no hi ha separació de sexes. Nens i nenes interactuen per una educació igualitària i aquesta situació els ajuda a desenvolupar-se com a individus.L’educació de Neill es basa en la llibertat ja que ell deixa als infants prendre les seves decisions , aquí podíem agafar la informació que vam trobar amb la diferència entre els infants educats amb llibertat i els que no són educats amb llibertat.

Els nens/es sense llibertat
Neill confessa que l'educació imposada pel govern ignora gairebé del tot les emocions de la vida, cosa que comporta l'odi. Només s'educa el cervell, diu: "si ens permetessin alliberar les emocions i el intel·lecte, els nens es desenvoluparien sols". Els adults tenen molt clara la idea que el nen cal educar de manera que ells puguin viure una vida tranquil, d'això ve que els nens es tornin dòcils. Neill diu que el nen és bo de naixement, que no hi ha nens problema sinó pares i professors problema. Neill opina que les noves generacions podran viure en pau i llibertat, si és que les generacions actuals no destrossen el món. Segons Neill actualment la vida és un concurs entre els que neguen la vida i els que realment creuen en ella. Dels que la neguen surt el nen problema i dels que hi creuen surt el nen sa.

Els nen/es lliures.
Neill és partidari d'educar els nens en llibertat i autonomia, que no és el llibertinatge, que és deixar que el nen faci el que vulgui. Pensa que hi ha pares que els confonen, que molts pares són incapaços de comprendre la diferència que hi ha entre deixar. L'ideal és que els nens tinguin els mateixos drets que els adults i això aplicar-lo en l'escola. L'educació de Summerhill és educar amb llibertat, la qual mostra que el nen lliure és més sincer i que a més no tenen por a dir el que pensa . Això és molt bo perquè el nen creix sense por i pode donar la seva opinió sense cap repressió Neill diu que les multituds són conservadores, i que això els agrada als adults, perquè ells s'aferren al vells valors emocionals i reprimeixen la joventut. Els adults no veuen amb bons ulls la llibertat dels joves, perquè té por dels nous valors. L'eterna imposició dels valors dels adults sobre els infants és un pecat contra la infància. Neill pensa que la societat és feixisme pur, que ens eduquen de petits de manera feixista per a no ser lliures i independents. Però també diu que la societat també s'allibera lentament, cada vegada hi ha menys prohibicions i més llibertat. A Summerhill s'ha demostrat que la llibertat és la solució, però els vells feixistes tenen por. Només hi ha una minoria que creu en la veritable bondat dels nens, tot i que Summerhill sigui una prova irrefutable

Neill concep l’educador com una persona que opina que la llibertat dels seus alumnes és important per tal  que, en un futur, puguin ser feliços, autònoms i crítics amb la seva societat.

Neill creu  fermament en la llibertat dels seus alumnes i en la seva capacitat critica .Hom vota a les assemblees dels dissabtes i  tots els vots valen exactament el mateix sigui quina sigui l’edat del votant.D’aquesta manera,  permet que els nens i nenes decideixin, ells mateixos, sobre les qüestions on estan directament implicats, creant així la seva pròpia democràcia. A més, com que Neill dóna més importància a les emocions que als resultats acadèmics, té sessions particulars on proporciona atenció psicològica als alumnes que ho necessiten.

En definitiva, Neill entén l’educació com una eina per arribar a la felicitat , ser lliures i crítics en la societat que ens envolta , ja que aquesta està plena de prejudicis, tabús i errors que fan que els individus no siguin lliures .

Neill s’envolta de docents,treballadors d’aquesta institució educativa, que son persones a les quals els importa més la salut emocional dels alumnes que els resultats acadèmics. Així els aporten un ambient relaxant on l’aprenentatge és més fructífer.

ELS PRINCIPIS DE LA PEDAGOGIA ANTIAUTORITÀRIA

Pel que fa els principis de la pedagogia antiautoritària aquests són:
  • L’ oposició i crítica a l’ autoritarisme escolar, és a dir, crítica l’ autoritat, ja que a la pedagogia antiautoritària  li  preocupa que el nen és desenvolupi, en canvi la pedagogia tradicional li dóna importància al contingut i no pas al desenvolupament.
  • Defensa la llibertat com a valor fonamental:
                             - Llibertat per a l’ individu, això vol dir que faci el que vulgui però  sense                     perjudicar a la llibertat dels altres.
           - Llibertat del grup.
  • Funció profilàctica de l’ educació, és a dir, netejar a l’ individu de tots els perjudicis socials que hi han en la societat.
  • Preocupació per la convivència i el desenvolupament individual.
  • No és preocupa pels continguts sinó pel desenvolupament .
  • L’educació és un vehicle per l’adaptació de la crítica de la societat, ja que l’individu s’adapta , llavors els nens es treuen de la societat i després quan canvien es retornen a la societat.
  • El paper del mestre és tècnic, és a dir, és neutre.
  • La llibertat com a condició ,finalitat i mètode educatiu.


FILOSOFIA DE LA CORRENT ANTIAUTORITÀRIA

Pel que fa a la filosofia de la pedagogia antiautoritària, podem afirmar que Neill creu en una nova societat basada en la llibertat i la felicitat (utopia). Busca tant la felicitat individual, com la del grup i mostra molta més preocupació per la convivència i el desenvolupament de l’individu que no pas pels continguts que aquest ha d’aprendre. L’educació és concebuda com un mitjà perquè els individus s’adaptin a la societat d’una manera crítica.
Concretament, tal com es mostra a Summerhill, es promou, sobretot, la llibertat dels nens per a la seva autonomia i felicitat, perquè no visquin reprimint els seus instints naturals ni amb por davant la vida, i perquè, d’aquesta manera, s’eviti que pateixin futures patologies. Tot i això, no només es promou la llibertat individual, sinó que també es dóna gran importància a la llibertat del grup, ja que la llibertat d’un individu acaba on comença la d’un altre. A més, a Summerhill es creu en la bondat de la naturalesa humana, és a dir, que l’individu és bo i sincer per naturalesa mentre la societat no el corrompi. Es creu també que a les aules es desaprofita i es malmet l’esperit creador dels alumnes a causa de la gran importància que es dóna a l’estudi.
En definitiva, per a Neill i la pedagogia antiautoritària en general, l’únic camí cap a una societat sana, sincera i feliç és educar en base a la llibertat i a l’amor.

POSICIÓ DE L’ALUMNE I DEL MESTRE DINS DE L’ÀMBIT ESCOLAR

Trobem que l’important en Summerhill és la posició de l’infant ja que es centra en la seva felicitat i llibertat en tota la lectura i a partir d’aquí surten els altres punts com és el procés avaluador, la posició del mestre i tots els altres  ja que tot envolta a l’alumne i es fa perquè l’alumne aprengui. Per tant, en Summerhill és molt important que l’alumne concedeixi l’escola com a la seva llar, ja que perquè l’infant aprengui és molt important que l’alumne estigui còmode i que tingui una relació bona amb el mestre, es a dir, que hi hagi una complicitat entre alumne-mestre per tant, és important que el mestre sigui una persona empàtica i motivada perquè l’aprenentatge es dugui a terme de la millor manera possible (aquí es veu la posició del mestre), també és important que sigui permissiu però marcant uns certs límits (contrari a la pedagogia antiautoritària) i tot això ho fa, no perquè l’infant aprengui coneixements teòrics sinó perquè sigui una persona lliure i critica amb la societat que l’envolta i pugui arribar a la felicitat com a individu i com a membre de la societat (filosofia del centre), per poder assolir aquesta felicitat els mestres utilitzen un procés avaluador lliure, ja que per avaluar això que és realment important, no cal una avaluació numèrica. Per tant, com hem dit trobem que tots els punts es centren en la posició del infant que és lo realment important per Neill perquè en un futur la humanitat visqui en una millor societat.

EL PROCÉS AVALUADOR

Neill diu que l’objectiu de Summerhill és formar a persones felices que visquin la vida de manera harmònica i segura. Per aconseguir aquest objectiu Neill utilitza un mètode totalment diferent a l’escola tradicional. Educa als infants procurant que aquests es desenvolupin amb llibertat, autonomia i donant i rebent afecte. Per tant, a l’escola de Summerhill el procés d’avaluació que s’utilitza es lliure, és a dir, temes com per exemple l’obediència o la disciplina surten d’un mateix, sense tenir en compte l’edat de l’infant. Un altre exemple són els exàmens finals, això dóna peu a parlar dels coneixements adquirits que depenen de la voluntat dels nens. Per tant, podem dir i afirmar que la finalitat de Summerhill, és arribar a la felicitat i preparar als infants per a la vida, sense la necessitat d’utilitzar exàmens ni imposar res.

CONCLUSIÓ

Com a conclusió final trobem que el més important a destacar és la llibertat en l’infant que és en el tema que es centra el llibre perquè desprès aquest infant sigui un adult feliç. Trobem que és la llibertat ja que Neill diu que tots els problemes de la humanitat (guerres, robatoris, assassinats...) venen donats per aquesta infelicitat que s’ha produït perquè ja des d’ infants els hem educat en base a la no llibertat i a la por. Per tant,  el nostre paper com a futures mestres hem de fer el possible per educar als nostres infants en llibertat, al igual que Neill pensa, tots els infants neixen amb la bondat innata , així doncs si s’educa en llibertat també s’educarà amb altres valors com la igualtat i el respecte cap als altres perquè trobem que la llibertat engloba tots els altres termes. Tot i així, com a mestres, hem d’anar en compte ja que hem d’educar amb llibertat però amb uns certs límits perquè tots els infants necessiten tant de la llibertat com de certs límits ja que no hem d’oblidar que son nens i que necessiten tenir certes pautes i rutines i tenir la negació per part dels adults quan fan alguna cosa malament, ja que com a infants que son, estan aprenent a viure i a conviure en societat .















Grup 2: Esther González, Sara Nuño, Marina Sanchez, Ana Isabel Delgado, Cristina Sevilla, Mireia Escobedo,

Una breu introducció a l’escola de la llibertat



Imagines una escola on els alumnes trien lliurement, si volen assistir a classe, on les normes s'escullen per assemblea general en la qual el vot del nen val igual a la de l'adult, una escola sense exàmens, ni càstigs, ni repressió, on la felicitat i el desenvolupament del nen és fonamental? Doncs existeix, es diu Summerhill i va ser pionera dins del moviment d'escoles democràtiques i del seu creador, Alexandre Shuterland Neill (1883-1973).  
Neill va néixer a Forfar (Londres), fill de mestre de primària va estudia a l’ Universitat d’Edimburg i va obtenir la seva llicenciatura de mestre al 1912. Durant els darrers  anys, va treballa al sistema públic amb una pedagogia molt tradicional i repressiva que va fer que poc a poc li generés descontent. És per això que va optar per crear la seva pròpia teoria educativa basada en la llibertat. Al 1921, va fer realitat el seu somni , fundà Summerhill, una escola on ELS NENS LLIURES SÓN NENS FELIÇOS perquè com va dir l’ objecte de la vida és la recerca de la felicitat, (Neill, A.S, Summerhill; Edit Eumo Vic, 1986; Pàgina 25).
Cal dir que en un primer moment els alumnes de l’escola eren infants amb fracàs escolar o problemes d’aprenentatge i disciplina, sorprenentment en els primers anys i malgrat aquest factor condicionant l’escola va tenir prou èxit i ressò.  


Summerhill (1921)



Summerhill i els nens feliços 


Per a Neill, al igual que Rosseau, tots nens són bons per naturalesa i partint d’aquesta premissa “Cap home  feliç no ha pertorbat mai una reunió, ni ha predicat la guerra, ni ha linxat cap negre. Mai cap dona feliç no ha tractat a reganys al marit o els fills. Mai cap home feliç no ha comès un assassinat o un robatori. Mai cap patró feliç no ha terroritzat els seus empleats.” ( NEILL, A.S. Summerhill. Edit. Eumo Vic, 1986. Pàgina 4), és per això que els nens des de el seu primer moment de vida han de seu educats amb amor , aprovació i llibertat, perquè només així l’infant es desenvoluparà sense por, sense escandalizar-se per res,  independent, sense repressió. D’altra banda , algú pot pensar que l’escola és “ un campi qui pugui “ però Neill deixa clar no hem de confondre la llibertat amb el llibertinatge, ja que aquest comença quant l’infant falta al respecte al company i aquest perd la seva pròpia llibertat. En definitiva , l’escola Summerhill  té de ressò aquesta funció profilàctica que intenta guarir les malalties provocades per la mala educació que hi havia a la societat del moment.  Pedagogia Summerhill  L’escola Summerhill es va fundà en funció de les necessitats del nen, una “ Educación POR i PARA la vida”,  i no a la inversa com es feia fins el moment, ja que el nen des de el primer moment és bo i assenyat. Neill volia nens d’esperit creatiu i per això, les institucions i els continguts curriculars no eren tan importants per a ell, com els sentiments i emocions de l’infant, perquè “Si hom permetés una veritable llibertat de les emocions, l’intel·lecte es desenvoluparia tot sol”.(Neill,A. Summerhill, Edit. Eurmo Vic, 1986 pàgina 94)  


Neill amb alumnes



Pràctiques educatives de Summerhill  


La llibertat i l’amor Allà on volem que germini la felicitat hi hem de plantar sinceritat amor i aprovació, ja que de la pràctica contrària, educant a partir de l’odi i la por i mitjançant el càstig i l’autoritat, només hi pot germinar infelicitat i neurosi. Els infants, com ja s’ha esmentat i tornant a introduir la teoria de Rousseau, neixen bons i sincers. A Summerhill l’educació és donada a partir del respecte i l’amor  per la llibertat personal que porta als infants a actuar i expressar-se sense repressió de manera que el seu caràcter i personalitat poden madurar sense impediments. Per aquest motiu, a l’escola de Summerhill a més de tenir com a criteri fonamental el respecte d’aquesta llibertat, aproven amb amor els actes que els infants sense coacció duen a terme, perquè cal que l’infant sigui feliç, en la seva individualitat, i que la llibertat de la qual disposa el porti cap a la regulació i desenvolupament personal. L’aprenentatge doncs és en la regulació de la llibertat des de la infantesa, sense imposicions ni càstigs, sinó des de la experimentació. “L’ èxit de l’escola Sumerhill es deu primordialment al fet de seguir aquest manament al peu de la lletra. Perquè nosaltres estem definitivament al costat de l’infant i el nen inconscientment ho sap·” ( NEILL, A.S. Summerhill. Edit. Eumo Vic, 1986. Pàgina 112)  
L’autogovern / Càstig
L’escola de Summerhill és democràtica, això vol dir que està relacionat amb la vida social o amb la de grup, en la qual tenen en compte el càstig dels delictes socials, els quals decideixen per votació en les assemblees generals de l’escola els dissabtes al vespre.  Tant el vot del personal docent com el dels infants tenen el mateix valor, cap vot individual està per sobre de l’altra. “El meu vot té el mateix valor que el d’un nen de set anys” ( NEILL, A.S. Summerhill. Edit. Eumo Vic, 1986. Pàgina 45) El nombre de lleis relatives elaborades per la burocràcia són per assegurar una bona seguretat de vida i una integritat física adequada. Per exemple, no està permès banyar-se al mar sense vigilància
( NEILL, A.S. Summerhill. Edit. Eumo Vic, 1986.Pàgina 46) El fet de donar l’oportunitat als infants per a què siguin crítics amb ells mateixos alhora de prendre decisions en relació a quines lleis han d’escollir amb el recolzament de les votacions, els ajuden a ser més autònoms i a decidir que és el que realment volen que formin part de la seva vida i el que no. En definitiva, L’autogovern implica la creença en la bondat de la naturalesa humana, en la qual no hi ha hagut mai pecat original.( NEILL, A.S. Summerhill. Edit. Eumo Vic, 1986. Pàgina 98)  


Assamblees  


Les assemblees són el medi per el qual tota la comunitat que viu i treballa a Summerhill s’organitza. Les realitzen per debatre sobre les qüestions d’interès dels alumnes i professors, es poden sol·licitar per demandar conflictes o actes que destorbin a un o altre col·lectiu. Aquestes són ,doncs el mètode regulador de l’escola i funcionen com a “autoritat” de la comunitat. L’”autoritat” és escrita entre cometes perquè aquesta parteix dels membres de Summerhill i és fet per a ells, de les seves suggerències dels membres de la comunitat, mai són imposades, simplement disposades a votació. Per entendre més el concepte i el seu funcionament,  grans i petits que conviuen a l’escola tenen la llibertat d’expressar tot allò que els inquieta, molesta o incomoda en la convivència.Durant els períodes d’assemblees es discuteixen els arguments de les diferents qüestions proposades i es busquen solucions o sancions.   Així, Summerhil és un internat i alhora una comunitat de vida i aprenentatge regida per mecanismes de decisió col·lectiva on els infants aprenen a regular la seva convivència i el seu treball exercint la seva llibertat personal.   Jocs Com hem esmentat abans, l’autor defensa la visió de l’educació en i per la vida. Així l’educació ha d’estar basada en les relacions reals, dins d’entorns reals, amb persones reals. L’etapa del joc és de les més importants en l’infant i “qualsevol comunitat que ignori aquesta màxima va mal orientada en qüestions educatives” ( NEILL, A.S. Summerhill. Edit. Eumo Vic, 1986. Pàgina 28).S’ha de potenciar i recolzar, mai reprimir perquè si l’infant no exercita aquesta etapa, creixerà immadur i fantasiós. Així doncs el joc a Summerhill és molt important, però aquest no és tractat de manera especial ni durant una estona concreta, el joc és l’experimentació de la vida en molts casos i la realització de la fantasia en d’altres, per aquest motiu a l’escola es duen a terme moltes representacions teatrals,festes i balls on els infants poden expressar-se artísticament i de manera didàctica.  


Religió / Sexualitat  


Religió

Neill creu que no s’ha d’ensenyar la religió per que aprenguin a viure com Jesús, sinó que ells mateixos han d’aprendre a viure la seva pròpia vida. Opina que la religió està en contra de la llibertat ja que aquesta “obliga” a seguir les normes d’un Déu per no anar a l’infern, una d’elles, per exemple,  és anar cada diumenge a l’Església, et vingui de gust o no. Aquest fet no fomenta la llibertat, tot el contrari, per tan, l’infant ja no pot ser feliç.”Jo personalment no tinc res contra els homes que creuen en un Déu, qualsevol que sigui. Allò que m’oposo és a l’home que proclama que el seu Déu és l’autoritat, per la qual cosa imposa restriccions al desenvolupament i a la felicitat dels homes”. ( NEILL, A.S. Summerhill. Edit. Eumo Vic, 1986. Pàgina 215)  


Sexualitat  


Com hem dit abans els Infants segons Neill són bons per naturalesa, per tant, és la societat i la religió qui corromp aquesta bondat innata. Amb la sexualitat passa el mateix, és a dir, el nen té una sexualitat pura, és  “ en els pilars autoritaris de la societat que han relegat el joc sexual al regne de la pornografia i l’obscenitat” ( NEILL, A.S. Summerhill. Edit. Eumo Vic, 1986. Pàgina 329). El nen amb una educació sexual sana és heterosexual i s’ha  d’educació per a que tant els pares com els mestres vegin el sexe com una cosa bona, beneficiosa i normal.  En aquest sentit, segons aquest autor, si un pare o mare veu al seu fill masturbar-se i el castiga, això vol dir que està enviant les seves frustracions d’adult cap al seu fill/a i que aquest no es podrà desenvolupar de manera sana i natural perquè cal dir que la masturbació infantil es fa per curiositat, al igual que l’infant descobreix les mans o el nas, també descobreix  el seu òrgan sexual. 
  
El  llibre i l’escola, el passat i l’avui  



Com a conclusió, hem pogut aprendre els trets fonamentals que defineixen la pedagogia antiautoritària, tot aproximant-nos a l’ambient de l’escola de Summerhill. En un entorn natural, potser aïllat del nucli social, però formant una comunitat educativa amb propòsits pedagògics innovadors que trencaven amb els instaurats fins el moment, hi té lloc aquesta escola on els alumnes creixen lliures sense ordres ni restriccions.  
Llegint les pàgines del llibre comprens la importància de l’educació emocional per els infants, de l’aprovació i l’amor com a vehicles de l’educació, del respecte a la llibertat i la negació al càstig i la censura... i com tot plegat era necessari “radicalitzar” com a mètodes pedagògics,  donades les característiques del context social i educatiu de la primera meitat del segle XX. Però resulta fascinant com tot i el pas del temps que han comportat unes noves necessitats socials i educatives,  pots identificar-te o imaginar a algú proper amb alguns dels exemples que il·lustren el contingut del llibre, i reflexionar sobre els progressos o mancances que es troben actualment a les aules.



Els nens d'avui a Summerhill







DISCUSSIÓ



12 comentarios:

  1. Sóc la Lucía del grup 2 de "El árbol del bien y del mal".

    Quan vaig tenir que triar quin era el llibre que em tenia que llegir per a aquesta assignatura, avig dubtar entre Summerhill o el llibre que finalment he triat "El árbol del bien y del mal". Summerhill és un llibre que em crida molt l'atenció i, pel què comenten les meves companyes i el meu company del llibre, penso que la pedagogia que es dóna és molt semblant a la meva opinió.

    Estic molt d'acord amb Neill que s'ha d'educar prioritzant la llibertat del nen, sempre establint certs límits i algunes normes per tal de propiciar la seguretat i el respecte de l'infant. Així doncs, l'educador/a mai ha de ser ni massa permissiu ni massa autoritari.

    Potser si que Neill basava la seva eduacació en la recerca d'una utopía, però és interessant vetllar sempre per la felicitat dels infants.

    També m'agrada molt la distinció que fa Neill sobre la llibertat i el llibertinatge, ja que cadscun dels infants, quan pren una decisió, sap que l'ha de prendre sense intrometre's en la llibertat de l'altre: "La llibertat de l'individu acaba on comença la d'un altre.

    També estic molt d'acord amb el què diu Neill sobre la religió. S'ha de respectar que algú cregui en Déu, però no s'ha de permetre que Déu imposi la seva autoritat a cap de les persones creients o no creients.

    La única cosa a la qual m'oposo de la pedagogia de Neill és el fet de separar als alumnes del seu entorn social. Perquè no considero que les persones adultes siguin el problema de corrompre la naturalesa de l'infant. Penso que el nen o la nena ha de formar-se a sí mateix, junt amb les persones amb les quals ha de conviure de ben petit i en un futur, ja sigui aquestes persones més o menys disciplinàries. La relaitat és aquesta i hem de aprendre a conviure amb ella.

    ResponderEliminar
  2. Holaaa a totsss!! soc la Rocio del Arbol del bien y del mal 2.

    Tots dos comentaris estan molt bé i sincerament Summerhill és un llibre que he de llegir. Considero que aquesta escola es molt utòpica i m'agradaria llegir el llibre, tot i que amb erls vostres comentaris ha quedat força clar.
    Jo només afegiria que en la pedagogia antiautoritaria es tant important que el nen actui lliure i reflexioni perquè, com heu dit, la societat i erls valors no eren els adecuats i, per tant, els nens han de canviar la societat. Crec que això de que han de canviar la societat no s'ha dir, si que s'ha dit per exemple en el grup 1 que: Els adults no veuen amb bons ulls la llibertat dels joves, perquè té por dels nous valors. I això és perquè els nen poden arribar a canviar la societat i ho han de fer.

    Igualment estan tots dos molt bé, sobretgot m'ha agradat molt el segon grup que ho a fet d'una manera que m'ha agradat força, amb moltes intervencions del llibre.

    Crec que Summerhill es un llibre que s'ha de llegir peruè pots pensar que Neill ho veiea tot molt bonic, però estic segura que un cop el llegeixen ho entens millor. Toi i que, crec que aquesta pedagogia...no se, no m'acaba de convencer, a veure que passa quan la llegeixi =)

    ResponderEliminar
  3. Hola sóc L'Amanda Pajuelo jo he llegit " Per l'escola del poble" de Freinet.
    Primerament us volia felicitar als dos grups, m'han agradat molt els vostres treballs.
    A mi m'agradaria llegir-me el llibre de Neill per aprofundir en el concepte de llibertat. Vull veure com la treballa penso que és important ja que realment si mitjançant la llibertat l'infant aconsegueix ser feliç, probablement tingui més prediscpocisió per aprendre, serà més autònom, més madur i això, li permetrà canviar de forma eficaç allò que no li agradi de la seva societat en un futur, tal i com volia Neill.
    Tot i que m'agradi aquest concepte penso que encara que Neill posi el límit en la invasió de la llibertat del company, penso que és important posar una mica més de límits i hàbits pel desenvolupament del infant.
    Tècniques com les assemblees que també utilitza Freinet penso que són importants en quan a la resol.lució de conflictes o acords del grup, aquestes tècniques permeten que l'infant es senti part del grup i crec que aporten a l'infant valors com la cooperació, el saber escoltar als companys, el respecte, l'esperit crític entre d'altres.
    També, crec que és important la posció del professor com a tècnic i que el seu vot dins les assembles tingui la mateixa importància que el vot d'un infant, això el fa més proper, fa que els infants se l'estimin i és important.
    D'altre banda hem sorpren molt aquesta pedagogia, si que m'agrada però penso que actualment és difícil posar-la en pràctica en el seu moment probablement va tenir una funció i era canviar la societat mitjançant l'educació, una educació basada en la llibertat i en la felicitat. I penso que hem quedo amb aquesta idea és important i crec aquest concepte i el de les assemblees avui en dia, els podríem posar en pràctica.

    ResponderEliminar
  4. Hola sóc la Victoria, quan vaig tenir que escollir un llibre per llegir el que més em va cridar l’atenció va ser aquest, però, ja estava el límit ocupat i vaig escollir “L’arbre del bé i del mal” que just és el contrari que aquest llibre.
    Pel que he llegit sobre aquest llibre i respecte la meva opinió, aquesta pedagogia podria ser una solució a la pedagogia tradicional (autoritarisme), però, crec que com passa amb quasi totes les coses, el límit no és bo ni saludable. Una cosa per la que no estic d’acord amb la pedagogia tradicional es perquè tot ho porta a l’extrem i aquesta pedagogia antiautoritarista també ho fa.
    Coses positives que puc treure d’aquest llibre: educar en coeducació i tenir en compte l’opinió dels infants (democràcia). També el fet de tenir en compte la part afectiva dels infants, no només la part cognitiva.
    Coses negatives: aïllar als infants de la societat, perquè, quan surtin ells seran quin tindran problemes per adaptar-se a la realitat de la societat.
    Considero que també es un llibre molt interessant, es poden aprendre i discutir moltes coses.

    ResponderEliminar
  5. Summerhill es un dels llibres que de bon principi jo volía escollir, es un llibre que crec que me de llegir perque trobo que la pedagogía antiautoritaria que ens proporciona Neill es necessaria perque el nen sigui lliure pugui escollir i aprengui de forma significativa i no memoristica.

    La meva concepció sempre ha estat en que l'infant no ha de ser educat de forma autoritaria i impossada, perque crec que d'aquesta manera l'infant no apren de forma significativa.

    Aquet llibre em va cridar l'atenció per el títol que ja t'atrau i per algunes referències que s'han fet a classe.

    Penso que la seva pedagogia potser es semblant a la meva, ja que la meva base fundamental es que s'ha d'educar prioritzant la llibertat del nen i els seus drets, pero no ha de ser una llibertat radical com la tractada per Neill
    perque per altre banda crec que els nens han de dispossar d'obligacions i tasques perque els preparará per la seva vida adulta.

    Desde el meu punt de vista, sempre s'ha
    d'establir límits, normes i obligacions sempre pensant en el benefici del nen.
    Ja que de vegades certes obligacions crec que ens ajuden a pensar i créixer, en cambi la llibertat total, en alguns casos destrueix l'esforç i els valors enfront certs temes.

    Per tant l'educador mai ha de ser ni massa permissiu ni massa autoritari, sinó que s'ha de promoure la llibertat de drets de la mateixa manera que s'han de exigir certes obligacions.


    Al principi la concepció de Neill sobre educació era nova per a mi, creia que resultaría impossible l'aprenentatge del nen en aquet ambient.

    Pero al llegir els comentaris de les meves companyes i comparar-lo amb el llibre que vaig escollir, m'he adonat que estic completament d'acord en que els nens es desenvolupen millor quan son lliures i feliços, degut a que desde la meva prespectiva, primer el nen ha de crèixer feliç i sà perque aquesta es la base del desenvolupament com a persona, que per a mi es la fonamental i que ajudará a un bon desenvolupament intel•lectual posteriorment.

    Pero torno a repetir que s'han de establir limits, que per a mi la llibertat no es centra en realitzar tot allò que desitgis sinó en la llibertat de pensament i de escullir de forma pròpia, sense la impossició dels altres, com opina Freinet. "llibertat d'expressió"

    ResponderEliminar
  6. Hola sóc Christian i formo part del grup del poema pedagògic 1.
    He escollit comentar aquest llibre perquè trobo que es tracta d’una antítesis a la pedagògica descrita al meu llibre.
    Aquest llibre tracta el concepte de llibertat com a mètode per dur a terme l’educació dels nens. Crec que la teoria de Neill es una arma de doble fill. Si per una part aquest autor troba la llibertat com una base per no reproduir els errors infundats pels adults, la llibertat , sota el meu punt de vista, deixa un suficient marge als nens per produir nous.
    No ens poden oblidar que la societat sempre ha estat regida per unes normes i el nen te que acostumar-se a les mateixes. Jo m’imagino un d’aquests nens quan sigui major plantejant-se si te que anar a la feina o no un Dilluns perquè te molta son. Si ha crescut sense unes normes potser tingui aquests dilemes no?
    Per això crec que un punt de disciplina sempre és necessari per una bona educació del nen. Perquè si.. un nen es un nen i es precís que un adult guiï la seva educació.
    En relació també amb el concepte de llibertat, aquesta és la base perquè el nen estigui còmode en la seva escola, en la seva llar, juntament amb la figura del professor com una persona empatia i motivada en educar al nen.
    En comparació amb la pedagogia de Makarenko trobo que, amb un disciplina que marqui la seva educació , els nens tenen una gran felicitat i és senten partícips dintre del grup. També caldria remarcar l’empatia que és pot despendre en alguns moments en les relacions entre l’educador i els nens.
    Així doncs, i en contraposició amb la teoria de Neill, el nen pot trobar la felicitat amb una normativa que guïi la seva educació.
    Com a conclusió, i aportant la meva idea personal sobre aquesta teoria, trobo que és tracta d’una utopia. l’extrema llibertat per a un nen pot ser més perjudicial que no pas beneficiosa. Per un costat , en algun moment de la seva vida es tindrà que incorporar a la societat “real” o les normes fixen el dia a dia i això pot fer descol•locar a la persona que de sobte es troba amb el fet que no pot fer el que vulgui en segons quins moments.
    Per altre costat, trobo que fixació d’unes normes no estan renyides amb trobar la felicitat a més de que el fet de fixar unes normes ajuden al infant a trobar una seguretat i una adaptació bàsiques pel seu desenvolupament.

    ResponderEliminar
  7. Eii, sóc l'Esther Gubianas, del grup del Árbol 1.
    Com m'ha passat amb els demés llibres, i els meus companys i companyes que s'han llegit el Árbol els hi haurà passat el mateix, de nou em trobo davant d'una pedagogia completament diferent a la de la novel·la de José Manuel Esteve. Les diferències entre aquesta pedagogia proposada per Neill i la tradicional narrada a l'Àrbol, són innumerables! Les que trobo més importants són:
    -La llibertat de Neill contra l'Autoritat de la pedagogia tradicional.(L'autogovern dels infants, els debats sobre la convivència, la democràcia..)
    -Heterogeneïtat a les aules contra l'homogeneïtat de la pedagogia tradicional.
    -La pedagogia antiautoritària.

    Voldria també destacar una cita que m'ha agradat molt de Neill: "L'objecte de la vida és la recerca de la Felicitat". Aquesta sentència i, en general tota la filosofia de Neill, m'ha fet recordar la filosofia de Stuart Mill, el qual també defensava que l'objecte de la vida era la recerca de la Llibertat i la Felicitat.

    Per últim, voldria donar la meva opinió personal tot recolzant la idea que també tenen els meus companys: crec que la llibertat és essencial per al desenvolupament d'un infant, però també uns certs límits i una certa disciplina. Això si, sense permetre en cap moment el càstig físic ni psicològic.

    Tots els comenaris què he llegit sobre els llibres m'han agradat, però sense dubte la pedagogia de Summerhill és la que m'atrau més. Per això, crec que el primer llibre que llegiré és el de Neill.

    ResponderEliminar
  8. Hola, soc Verónica del grup 1:Per l'escola del poble,estic molt d' acord amb el que diu Neill i les meves companyes,en què s' ha d' educar en llibertat, però fins a quin punt?on està el límit?qui ho decideix això??des de que neixen són lliures?crec que és molt complicat decidir on està el límit entre llibertat i llibertinatge, hauríem d' aclarir una mica aquest punt.
    També estic d' acord amb què en la societat hi ha molts tabús,però més que tabús, penso que són interessos, hi ha coses que pot ser a algú no l'interessa que es parli i per això es prohibeix, però això ja seria ficar-se en polítiques, i no es el cas!
    Penso que és indiscutible que hem d' educar des de la coeducació,però no només als infants sinó també als pares que són els que s' encarreguen de la seva educació fora de l' escola.
    Finalment,vull dir que tal com diu Neill,la religió no hauria de ser obligatòria, sinó la ètica, perquè crec que ens estem centrant en que els infants siguin grans caps de la NASA i en canvi estem deixant de costat els valors!!Si ens fixem en la societat d' ara, cada cop hi ha més violència,per tant, molta més importància a les emocions i als valors i una mica menys a que siguin futurs Einstein. Aquí deixo la meva reflexió!!chaoooo

    ResponderEliminar
  9. Hola sóc la Virginia Méndez del grup Del Árbol del bien y del mal 1.
    Aquest va ser un dels llibres que primerament m cridava l’atenció per llegar, i ls dos comentaris m’han semblat molt interessants, a més jo ja tenia una bona disposiió, ja que anteriorment ja he llegit molt sobre l’educació de Neill, la seva pedagogia i forma de treballar, ja que penso que realment és molt interessant i s’assembla molt al meu pensament.
    La divisió de grups i la igualtat de sexes (coeducació) a les aules, fa que l’infant és desenvolupi integralment. A més la llibertat individual i col•lectiva és interessant, ja que cadascú a de saber fer i prendre decisions sense incidir en la resta (com per exemple anar a classe o no) . L’únic aspecte amb el qual no estic totalment d’acord és amb l’aïllament de la societat, ja que d’aquesta manera només és desenvolupa amb uns quants companys i no amb la vida real amb la que hauran de conviure en un futur, encara que Neill el que vol es desenvolupar-los per la vida exterior.
    Sé que finalment acabaré llegint aquest llibre ja que dels 4 llibres a escollir, aquest per mi es el mes interessant, i també m’hagués agradat veure aquesta pràctica educativa en Sumerhill, i observar els comportaments dels infants i Mestres.

    ResponderEliminar
  10. Hola hola companys/es!!! Sóc l'Ariadna Timón del grup Poema Pedagógico 2" i la veritat és que aquesta pedagogia m'ha cridat molt l'atenció des d'un primer moment.

    M'encanta l'èmfasi que Neill posa en la FELICITAT, l'AMOR i la LLIBERTAT. Tot i així, com ja han dit altres companys/es, considero que és molt important una bona disciplina i ensenyar que "la meva llibertat acaba on comença la de l'altre".

    ResponderEliminar
  11. Hola sóc la Vanessa del grup Poema pedagógico 1. M'ha cridat molt l'atenció d'aquest llibre ja que és molt diferent o totalment oposat a la pedagogia de Makarenko. Primerament i el més important per a mi, és que en Neill parteix de la premissa que el nen és bo per naturalesa i jo penso que té molta raó, els nens i nenes des del moment que neixen necessiten rebre amor són molt innocents i conforme es van fent grans imiten el que fa l’adult per això som un referent per a ells, si nosaltres actuem malament els infants ho repetiran.
    D’altre banda també penso que és bo establir uns certs límits, no sé fins a quin punt es bona tanta llibertat, si més no s’ha de buscar un equilibri potser a través de rutines i hàbits que donen molta seguretat als infants. La pedagogia de Neill hem dona la sensació que és com molt idíl•lica ja que a través de la llibertat aconsegueix la felicitat però no sé fins a quin punt és efectiva per això penso que serà un dels llibres que en un futur hauré de llegir.

    ResponderEliminar
  12. Hola a tots i totes!
    Soc la Sandra, del grup del Arbol del bien y del mal 2.
    Tot i que m'he llegit un llibre que parla sobre la pedagogia tradicional, la meva primera opció era llegir-e Summerhill, ja que trobo molt interessants les idees que Neill expossa sobre la forma de vida dels alumnes a través de la llibertat.

    Al haber-me llegit el Árbol del bien y del mal, he pogut veure les milions de diferencies que poden tenir aquestes dues pedagogies tan oposades i la veritat és que m'ha sorprés com poden ser tan diferents en tan poc temps d'evolució.

    Tot i pensar que aquesta pedagogia pot arribar a ser molt favorable pels joves, penso que no s'hauria de discriminar a infants amb problemes o una diferent orientació sexual, per exemple. Tot i que no m'he llegit el llibre (la qual cosa m'agradaria fer-la quan tingui una mica de temps), les meves companyes m'han comentat que en aquesta escola només hi ha nens sans i penso que és una forma molt alta de discriminació que hauria d'haver-hi en el món educatiu.

    ResponderEliminar